Thursday, October 23, 2014

Ecclesia Docta - Ecclesia Docens

It is not a little remarkable, that, though, historically speaking, the fourth century is the age of doctors, illustrated, as it was, by the saints Athanasius, Hilary, the two Gregories, Basil, Chrysostom, Ambrose, Jerome, and Augustine, and all of these saints bishops also, except one, nevertheless in that very day the divine tradition committed to the infallible Church was proclaimed and maintained far more by the faithful than by the Episcopate. Here, of course, I must explain: in saying this, then, undoubtedly I am not denying that the great body of the Bishops were in their internal belief orthodox; nor that there were numbers of clergy who stood by the laity, and acted as their centres and guides; nor that the laity actually received their faith, in the first instance, from the Bishops and clergy; nor that some portions of the laity were ignorant, and other portions at length corrupted by the Arian teachers, who got possession of the sees and ordained an heretical clergy;- but I mean still, that in that time of immense confusion the divine dogma of our Lord's divinity was proclaimed, enforced, maintained, and (humanly speaking) preserved, far more by the "Ecclesia docta" than by the "Ecclesia docens".

John Henry Newman, On Consulting the Faithful in Matters of Doctrine, 1859.

Thursday, October 16, 2014

 Radically Equivocal

The shifty phrase “sexual orientation”  is an important obstacle to clear thinking.  It spreads darkness over the law and popular discussions by hiding the distinction between emotional inclinations, dispositions, or interests and actual or conditional willingness.  Willingness is, or results from, a choice -- perhaps a conditional choice (“I am willing to do this if I find someone attractive and a safe opportunity...”), perhaps an unconditional and immediate choice.  Emotional inclinations, dispositions, and interests, on the other hand, do not engage one’s moral responsibility unless they result from earlier choices or are allowed to lead one to such a choice.
The phrase “sexual orientation” is radically equivocal.  Particularly as used by promoters of “gay rights,” the phrase ambiguously assimilates two things which that [the law hitherto has carefully distinguished: (I) a psychological or psychosomatic disposition inwardly orienting one towards homosexual activity; (II) the deliberate decision so to orient one’s public behavior as to express or manifest one’s active interest in and endorsement of homosexual conduct and/or forms of life which presumptively involve such conduct.  ...laws or proposed laws outlawing “discrimination based on sexual orientation” are always interpreted by “gay rights” movements as going far beyond discrimination based merely on A’s belief that B is sexually attracted to persons of the same sex.  Instead (it is observed), “gay rights” movements interpret the phrase as extending full legal protection to public activities intended specifically to promote, procure and facilitate homosexual conduct.

John Finnis, The Church is right about homosexuality, in: thecatholicthing.org

Monday, October 13, 2014

O (Bom) Pastor
O pastor deve saber guardar silêncio com discrição e falar com oportunidade, de modo que nem diga o que deve calar nem cale o que deve dizer. Porque assim como a palavra indiscreta leva ao erro, também o silêncio imprudente confirma no erro os que deviam ser ensinados. Muitas vezes os pastores incompetentes, pelo temor de perder a estima dos homens, não se atrevem a dizer livremente a verdade; e deste modo, segundo a palavra da Verdade, não atendem à guarda do rebanho com o zelo de verdadeiros pastores, mas comportam‑se como mercenários: fogem ao vir o lobo, refugiando‑se no silêncio. Por isso o Senhor os repreende por meio do Profeta: São cães mudos, incapazes de ladrar. 

Dizer de um pastor que teve medo de dizer a verdade, que é senão dizer que voltou as costas ao inimigo com o seu silêncio? Na sagrada Escritura dá‑se por vezes o nome de profetas aos doutores que, denunciando a instabilidade das coisas presentes, anunciam as realidades futuras. Aqueles a quem a palavra divina acusa de proclamar coisas falsas são os que temem denunciar a culpa dos pecadores e os lisongeiam com falsas seguranças; não revelam aos culpados uma palavra de repreensão e assim lhes ocultam a sua iniquidade.

Ora a repreensão é a chave com que se abre ou revela aos pecadores a sua culpa: com a repreensão abre‑se‑lhes a consciência para verem a sua iniquidade, que muitas vezes é ignorada pelo próprio que a cometeu. Por isso diz São Paulo que o bispo deve ser capaz de exortar na sã doutrina e de refutar os que falam contra ela.

Ora aquele que recebe o sacerdócio assume esta missão de arauto, para ir proclamando em alta voz a vinda do rigoroso juiz que se aproxima. Mas se o sacerdote não cumpre o ministério da pregação, que voz se pode esperar desse arauto mudo?

S. Gregório Magno, Regra Pastoral, Lib. 2,4

Friday, October 10, 2014

Love is a feeling...


Does the word love mean anything? Is love a clara et distincta perceptio? (…).

I have to question the characterization of love as a feeling.

The lover is a lover insofar as, if he thinks of the beloved person, he thinks of her with love. As a consequence, he loves to think of her, and consequently thinks of her often and loves to be in her presence. This is precisely what Aristotle called a hexis and the latinist a habitus.

The deception that can occur (in love) is not a deception about the things in the world, but only a deception about myself.

Whether something is a case of love is decided only by the character of a particular state of mind.

Amor oculus est (Richard of St. Victor), but popular wisdom as it in the reverse: Love makes blind. Someone in love makes up an image of the beloved that cannot stand the later test of experience. On the other hand, truly personal love transcends all images, all qualities of the beloved and aims at the person beyond all these qualities. The qualities are the „through-which“ love is enkindled, but once it is enkindled it leaves these qualities behind. The one who can answer the question, why he loves this person, doesn't yet love really. The lover is therefore ready and open to engage all the future changes of the beloved person and to tie irrevocably, for better or for worse, his own changes, his own biography to that of the other.

The unconditionality of the commitment is one of the paradoxes of love: It has the promise of fidelity as constitutive of love. Here we find another paradox. The case that this promise is not kept happens frequently. It is not kept because the other has changed more than the lover can stand or because the lover has lost his love, like a stick or a hat. Because the unconditionality and the perspective of unchangeability is constitutive, it appears to the former lover as if he has in effect never truly loved, especially if a new love takes away the luster of the old one. Indeed, it is part of the catholic teaching on love of God and neighbour that no one can ever know for sure whether he has it or not. Of course, one can always know for sure whether one is in love or not.


It seems that the term „love“ does in fact denote two entirely different things, two attitudes, which already Aristotle had distinguished, when he speaks of three types of friendship: that for the sake of pleasure; that for the sake of its usefulness; and that because the friend is worth of being loved for his own sake.

Robert Spaemann, The Paradoxes of Love: http://www.ustream.tv/recorded/7271305

Thursday, October 9, 2014

Misericórdia: "Ante" ou "Post"?

Esta insistência, prefigurada na amizade [de Jesus], de um dom da misericórdia divina sem condicionamentos prévios e em ato (não são os pecadores que se convertem para assim alcançar misericórdia; os pecadores são alvo da misericórdia e convertem-se!), é tão inédita que soa a escandalosa.
J. Tolentino de Mendonça, Nenhum caminho será longo, 101.

Cristo accetta di parlare con una donna che vive nel peccato. Cristo non è capace di odiare, è capace soltanto di amare e perciò non condanna la Samaritana ma risveglia il desiderio originario del suo cuore offuscato dagli avvenimenti di una vita disordinata. La perdona soltanto dopo che la donna ha confessato di non avere marito.

Così il passo evangelico ricorda che Dio non fa dono della sua misericordia a chi non la chiede e che il riconoscimento del peccato e il desiderio di conversione sono la regola della misericordia. La misericordia non è mai un dono offerto a chi non lo vuole, non è un prodotto in svendita perché non richiesto.
Ludmila Grygiel [filósofa, amiga de João Paulo II], Intervento all'assemblea plenaria su "La famiglia eil futuro dell'Europa" del ConsiliumConferentiarum Episcoporum Europæ, Roma, 2-4 ottobre 2014

Lei da gradualidade e gradualidade da lei


O homem, chamado a viver responsavelmente o plano sapiente e amoroso de Deus, é um ser histórico, que se constrói, dia a dia, com numerosas decisões livres: por isso ele conhece, ama e cumpre o bem moral segundo etapas de crescimento.
Também os cônjuges, no âmbito da vida moral, são chamados a um contínuo caminhar, sustentados pelo desejo sincero e operante de conhecer sempre melhor os valores que a lei divina guarda e promove, pela vontade recta e generosa de os encarnar nas suas decisões concretas. Eles, porém, não podem ver a lei só como puro ideal a conseguir no futuro, mas devem considerá-la como um mandato de Cristo de superar cuidadosamente as dificuldades. 


A chamada 'lei da gradualidade' ou caminho gradual não pode identificar-se com a 'gradualidade da lei', como se houvesse vários graus e várias formas de preceito na lei divina para homens em situações diversas. Todos os esposos são chamados, segundo o plano de Deus, à santidade no matrimónio e esta alta vocação realiza-se na medida em que a pessoa humana está em grau de responder ao mandato divino com espírito sereno, confiando na graça divina e na vontade própria.


João Paulo II, Exort. Apost. Familiaris Consortio, 22 de Novembro de 1981, n. 34